Bateria litiu-ion s-a impus ca tehnologia de referinta in lumea masinilor electrice. Cum functioneaza si care sunt calitatile sale? Cititi mai departe pentru a afla. Comercializata pentru prima data in 1991, bateria litiu-ion a fost creata initial pentru sectorul electronicelor de larg consum. S-a imprumutat rapid pentru alte aplicatii, devenind in cele din urma standard pentru toate dispozitivele care necesita o baterie portabila reincarcabila. A inlocuit tehnologiile nichel-cadmiu (NiCd) si nichel-hidrura metalica (Ni-MH).
Pe echarged poti gasi statii de incarcare pentru astfel de baterii si poti sa ai tot timpul curentul necesar astfel incat sa nu fie nevoie sa apelezi la statiile de incarcare din oras.
Functionarea unei baterii litiu-ion
Principiul din spatele bateriei litiu-ion este de a circula electronii prin crearea unei diferente de potential intre doi electrozi, unul negativ si altul pozitiv, care sunt scufundati intr-un lichid ionic conductor numit electrolit. Cand bateria alimenteaza un dispozitiv, electronii acumulati in electrodul negativ sunt eliberati printr-un circuit extern pentru a calatori la electrodul pozitiv: aceasta este faza de descarcare. In schimb, atunci cand bateria se incarca, energia furnizata de incarcator trimite electronii inapoi de la electrodul pozitiv la cel negativ.
Diferitele tipuri de baterii variaza in functie de tipurile de ioni, materialele electrozilor si electrolitii asociati. Bateria plumb-acid de 12 volti care a fost folosita in mod traditional pentru a alimenta demarorul unui vehicul cu motor cu combustie, de exemplu, se bazeaza pe un electrolit care contine ioni de plumb si electrozi pe baza de plumb. In ceea ce priveste bateria litiu-ion, aceasta foloseste ioni de litiu (Li+): de aici si denumirea data acestei tehnologii.
O baterie litiu-ion, cum ar fi cea din interiorul unei masini, precum ZOE , este proiectata ca un ansamblu de unitati de baterie individuale (celule), conectate intre ele si monitorizate de un circuit electronic dedicat. Numarul de celule, dimensiunea fiecarei celule si modul in care sunt dispuse determina atat tensiunea furnizata de baterie, cat si capacitatea acesteia, adica cantitatea de energie electrica pe care o poate stoca. Acest lucru este, in general, exprimat in wati-ora (Wh) sau in kilowati-ora (kWh) in industria auto.
Proprietatile unei baterii litiu-ion
Bateriile litiu-ion pot fi gasite la fel de bine in electronicele de larg consum (telefoane, laptopuri) ca si in masinile electrice. Motivul principal pentru acest succes pe scara larga consta in esenta in densitatea de stocare pe care o permite tehnologia litiu-ion.
Acest concept de densitate se refera la raportul dintre capacitatea de stocare oferita de baterie si volumul sau greutatea acesteia. Prin comparatie, o baterie litiu-ion ofera o densitate de aproximativ 300 pana la 500 Wh/kg, adica de vreo zece ori mai mult decat o baterie plumb-acid.
In timp ce asteptam dezvoltarea potentiala a inovatiilor precum bateria cu stare solida , tehnologia litiu-ion reprezinta astazi cel mai bun compromis intre capacitate, volum si masa in sectorul mobilitatii electrice. Ofera tensiune inalta, reincarcare usoara si durabilitate, care se preteaza la scenarii de utilizare care se completeaza reciproc pe parcursul ciclului sau de viata, in conformitate cu principiile economiei circulare.