Realitatea virtuala sau VR-ul castiga din ce in ce mai multi fani, in randul copiilor, dar si in randul adultilor. Fascinatia este cu atat mai mare cu cat progresele tehnice in materie de device-uri permit astazi trairea unei experiente virtuale aparte. In Romania, VR-ul poate fi experimentat in sali speciale precum Univrse, de unde se pot si achizitiona echipamente VR. Este vroba despre ochelari si alte accesorii Oculus si HTC. de exemplu, Oculus care poate arata ca un dispozitiv relativ simplu, este de fapt o piesa destul de uimitoare. Este vorba despre kit care contine o multitudine de tehnologii de ultima generatie. Castile extrem de interesante de realitate virtuala includ mai multe tipuri de hardware uimitor, concepute pentru a crea un sentiment de imersiune completa intr-o lume tridimensionala. Cand iti dai seama ce este acolo, nu este deloc surprinzator faptul ca a durat atat de mult pana sa apara un sistem de realitate virtuala care functioneaza astfel, si exista inca multe lucruri de imbunatatit.
Cum functioneaza si ce include?
De regula, filmul (videoclipul) este trimis la Oculus prin HDMI, cu un adaptor DVI optional pentru laptopuri si placi grafice mai noi. De asemenea, include USB, care transporta date si energie catre dispozitiv si permite computerului sa inteleaga ce este acest dispozitiv nou pentru device. Exista un cablu care are lungimea potrivita pentru a oferi un semnal constant, fara nici o degradare, fiind in acelasi timp usor, astfel incat utilizatorul sa nu se simta prins cu lantul. Astfel, experienta va fi placuta si confortabila.
De regula, setul cu casca include, de asemenea, un port USB, astfel incat sa poti conecta un controller sau cateva casti USB. Acest lucru mareste consumul de energie, astfel incat Oculus necesita un adaptor de retea cu prize europene care se conecteaza la aceeasi jonctiune ca trackerul de pozitie. Oculus a trecut prin diferite faze ale tehnologiei sale de urmarire, esentiale daca doresti sa stii unde te afli in spatiul 3D.
Casca, se conecteaza la cap prin curele verticale si orizontale, cu cureaua superioara, inclusiv cablul HDMI si USB. Un cadran integrat in setul cu casca iti permite sa ajustezi lentilele pentru a se potrivi fetei. In esenta, iti permite sa potrivesti Oculus pentru oricat de aproape sau de departe departe sunt ochii tai.
Si pentru ca am inceput prin descrierea simpla a unui kit VR, Oculus, sa vedem totusi si niste termeni de baza legati de Realitatea Virtuala, pentru a o intelege mai bine:
FOV (camp vizual)
FOV este prescurtarea pentru campul vizual. In contextul ochilor nostri, campul nostru vizual este tot ceea ce putem vedea in orice moment dat. In contextul castilor VR insa, campul vizual se refera la tot ceea ce putem vedea in lumea virtuala la un moment dat in timp ce utilizam setul cu casca. Tipurile de casti VR disponibile au un camp vizual mai mic decat ceea ce poti vedea cu ochii, ceea ce inseamna ca mediul VR nu umple sau nu se potriveste cu campul vizual al ochilor tai atunci cand utilizezi setul cu casca.
Acesta este motivul pentru care vei vedea adesea o „margine” neagra atunci cand utilizezi VR. Acesta este doar spatiul din interiorul setului cu casca. Cu toate acestea, daca campul de vizibilitate al setului cu casca este suficient de mare, marginea poate face sa para ca te uiti printr-o pereche de ochelari in lumea virtuala – ceea ce te face sa uiti ca exista limita.
Grade de libertate
Cand vorbesc despre miscare si urmarire in VR, oamenii se refera adesea la „grade de libertate” sau DoF. Mai multe grade de libertate inseamna ca mai multe miscari fizice vor fi urmarite de setul cu casca si marcate pe reprezentarea simulata.
Cei mai frecventi doi termeni pe care ii vei vedea cand citesti despre gradele de libertate sunt 3DoF si 6DoF (respectiv 3 si 6 grade de libertate). Castile care ofera doar 3DoF vor urmari doar miscarile capului, dar nu si pozitia sa in spatiu (coordonatele x, y, z). 6DoF este capabil sa urmareasca atat miscarile capului, cat si coordonatele acestuia intr-un spatiu fizic.
Cele mai multe casti VR ofera totusi urmarirea pozitionala completa 6DoF.
Tipuri de urmarire
Fiecare casca VR are nevoie de o modalitate de a urmari miscarea persoanei care poarta sistemul. Cea mai obisnuita forma de urmarire se numeste in prezent urmarirea „Inside Out”. Acest sistem se bazeaza de obicei pe camerele incorporate in setul cu casca pentru a urmari miscarea din interiorul setului cu casca, spre exterior. Algoritmii avansati de localizare si cartografiere simultana („SLAM”) monitorizeaza caracteristicile mediului fizic care inconjoara persoana care poarta setul cu casca. Oculus si HTC ofera casti care utilizeaza urmarirea din afara.
Exista, de asemenea, conceptul de urmarire „Outside In”. Acest lucru poate lua diferite forme, dar implica hardware extern spatiului urmarit si care nu este incorporat in setul cu casca in sine.
Exista argumente pro si contra pentru fiecare tip de urmarire. Urmarirea interioara poate functiona mai usor fara configurare sau montare hardware. Totusi, “Outside In”, uneori poate fi extensibil pentru a umple golurile in care hardware-ul montat pe cap ar putea sa nu poata „vedea” miscarile ocazionale ale corpului. Termenul „ocluzie” se refera de obicei la blocarea vizualizarii a ceva si, atunci cand vine vorba de urmarirea miscarilor, sistemele populare trebuie sa aiba o linie de vedere directa pentru a „vedea” ceea ce urmaresc. Atat in interior, cat si in exterior, sistemele de urmarire pot fi ocluzionate in diferite moduri, deoarece corpurile noastre au atat de multe moduri diferite de miscare. Totusi, in functie de caz de utilizare, poate fi de preferat si in interior sau in exterior sau in sistem.
Acestia sunt doar cativa termeni utilizati in VR si de care este bine sa stii. Intra pe Univrse pentru o experienta minunata sau pentru a achizitiona cele mai noi modele de casti si echipamente VR.